Ministrul Tineretului şi Sportului a demarat un audit aşa cum nu s-a mai făcut până acum în sportul românesc la nivelul direcţiilor judeţene, a cluburilor sportive şi federaţiilor neolimpice.
După împlinirea a 100 de zile din mandatul ca Ministru al Tineretului și Sportului, Eduard Novak a făcut un rezumat al activității sale și a echipei pe care o conduce, pentru a răspunde interesului public în legătură cu concluziile primelor evaluări, precum și cu planurile pentru perioada următoare.
„Una dintre măsurile luate pentru a avea o imagine clară asupra sportului românesc a fost demararea unor verificări la nivelul direcţiilor judeţene, cluburilor sportive şi federaţiilor neolimpice. În 2021 vom analiza fiecare instituţie în parte, vorbim despre un audit cum nu s-a mai făcut până acum în sportul românesc şi de care avem nevoie. Trebuie să avem încredere că banii sunt gestionaţi aşa cum trebuie.” a spus ministrul.
În ceea ce privește finanțarea sportului românesc, constatările primelor luni de mandat relevă folosirea ineficientă a fondurilor existente. Spre exemplu, au fost identificate cluburi sportive care au mai mulți angajați decât întreg Ministerul Tineretului și Sportului.
„Am descoperit că avem cluburi cu mai mulţi angajaţi decât Ministerul Tineretului şi Sportului, avem direcţii judeţene cu 50 de angajaţi şi ne întrebăm de ce 80% din bugetele acestor instituţii se duc pe salarii. Asta este o dovadă că avem bani în sportul românesc, numai că sunt cheltuiţi fără simţ de răspundere, trebuie să avem o claritate, există o percepţie greşită privind finanţarea federaţiilor şi sportivilor şi trebuie să ştim foarte clar cine finanţează aceste federaţii.” a precizat Eduard Novak.
Reforma este cuvântul de ordine și pilonul care centrează toate demersurile inițiate de la începutul anului și până în prezent.
Planurile ministrului Eduard Novak și ale echipei sale includ următoarele inițiative:
- impunerea unor obiective de performanță tuturor structurilor subordonate MTS, antrenorilor și sportivilor;
- un management corect al banilor, respectiv finanțarea federațiilor sportive pe bază de proiecte clare, cu obiective măsurabile, care să poată fi ulterior evaluate;
- reorganizarea structurii sportului românesc prin trecerea federațiilor paralimpice în subordinea federațiilor sportive naționale;
- evaluarea antrenorilor pe modelul profesorilor și medicilor și clarificarea metodologiei de formare, pregătire și licențiere a acestora, precum și impunerea unor norme și obiective în activitate;
- reformarea activității sportive în scoli și educarea corectă a tinerelor generații cu privire la beneficiile mișcării fizice, ale alimentației corecte și ale stilului de viață sănătos, toate acestea sub umbrela inițiativei “România sănătoasă”;
- digitalizarea sportului, prin crearea unei platforme online, actualizată în timp real și accesibilă la nivelul tuturor structurilor subordonate, menită să aducă transparență și eficiență în gestionarea sportului românesc – proces estimat a se finaliza în acest an;
- asigurarea până la final de 2021 a accesului persoanelor cu dizabilități la facilitățile sportive;
- analizarea și corectarea inechităților la nivelul organizațiilor subordonate Ministerului;
- descentralizarea, ca parte din programul de guvernare, a Ministerului. Concret, trecerea cluburilor sportive si direcțiilor județene pentru tineret și sport în subordinea autorităților locale, care cunosc mai bine nevoile în teritoriu și dispun de mecanisme de finanțare mai eficiente.
În ceea ce privește finanțarea sportului românesc, constatările primelor luni de mandat relevă folosirea ineficientă a fondurilor existente. Spre exemplu, au fost identificate cluburi sportive care au mai mulți angajați decât întreg Ministerul Tineretului și Sportului.
De asemenea, se impune clarificarea percepției publice cu privire la finanțarea federațiilor sportive. Se consideră că acestea primesc fonduri din două direcții: de la Ministerul Tineretului și Sportului și de la Comitetul Olimpic și Sportiv Român. În realitate, o mare parte a fondurilor primite de federații via COSR vin tot de la MTS, care încurajează alocarea fondurilor pe activități olimpice și dorește ca COSR să finanțeze în viitor și proiectele de lungă durată ale federațiilor.
